Vraagtypes binnen een les

In MemoryLab kun je verschillende soorten vragen stellen om kennis te toetsen. Hieronder lees je meer over de mogelijkheden en waar de vragen aan moeten voldoen.

1. Typevraag

1. Om een typevraag aan een les toe te voegen, kies je 'Typing' onder het kopje 'Answering method'.
  1. Onder “Question” kun je een tekstvraag stellen. Om een afbeelding of audiobestand toe te voegen, klik je op de iconen onder het tekstveld. Afbeeldingen moeten .png, .jpeg of .svg zijn. Audiobestanden moeten .mp3- of .wav-formaat zijn.

Onder “Answer text” schrijf je het juiste antwoord.

• Met “Add alternative" kun je meerdere juiste antwoorden toevoegen. Elk van deze antwoorden wordt aan de leerling getoond wanneer het feit wordt gepresenteerd en zal worden goedgekeurd wanneer de leerling het invoert.
  • “Add alternative spelling” kan worden gebruikt om alternatieve spellingen toe te voegen die als correct moeten worden beschouwd. Deze worden niet getoond aan de leerling.

2. Meerkeuzevraag

1. Om een meerkeuzevraag aan de les toe te voegen, klik je op “Answering method" en kies je "Multiple choice".
  1. Onder “Question” kun je een tekstvraag schrijven. Om een afbeelding of audiobestand toe te voegen, klik je op de iconen onder het tekstveld. Afbeeldingen moeten .png, .jpeg of .svg zijn. Audiobestanden moeten .mp3- of .wav-formaat zijn.
  1. Onder “Answer text” schrijf je het juiste antwoord. Met “Add alternative” kun je meerdere goede antwoorden toevoegen. Elke keer dat het feit wordt wordt gepresenteerd, selecteert MemoryLab willekeurig een van deze juiste antwoorden om weer te geven.
  1. Onder “Distractors" kun je afleiders toevoegen: de foute antwoordopties. Je kunt drie afleiders toevoegen. Om afbeeldingen als antwoord te gebruiken, voeg je eerst de afbeelding van het juiste antwoord in door op het pictogram :images: te klikken. Nadat deze is geüpload, verschijnt de optie om andere afbeeldingen als afleiders in te voegen.

Denk aan het aantal keuzes dat je hebt geselecteerd bij het maken van deze les. Als je meer afleiders toevoegt dan het geselecteerde aantal, zal MemoryLab willekeurig kiezen welke afleiders worden weergegeven elke keer dat het feit wordt gepresenteerd. Als u minder afleiders toevoegt, zal MemoryLab juiste antwoorden van andere vragen gebruiken als afleiders.

Waar moeten de vraagtypes in MemoryLab aan voldoen?

Richtlijnen

1. Stel maximaal 20 vragen per les

Als het aantal feiten te groot is, zal het lang duren voordat nieuwe feiten worden geïntroduceerd. Aanwijzingen moeten zo beknopt mogelijk zijn. Zorg ervoor dat de feitenkaarten een vergelijkbare hoeveelheid informatie bevatten (zodat de ene vraag niet langer duurt om te lezen dan andere). Als er meer dan 20 items zijn, splits de les dan in twee delen.

1. Hou de antwoorden beknopt

Voor complexere antwoorden raden we het gebruik van de meerkeuzeindeling aan.

1. Probeer vragen te vermijden die het volgende inhouden:
  1. Redenering

Deze vraag beoordeelt eerder de redeneervaardigheid dan de feitenkennis. De tijd die nodig is om na te denken zal de responstijd verhogen.

1. Gelijksoortige antwoordopties

De antwoordopties voor deze vraag lijken erg op elkaar, wat leidt tot lange antwoordtijden. Het moedigt studenten ook aan om
het juiste antwoord te vinden op basis van alleen het eerste woord.

1. Lange zinnen

Deze vraag heeft een erg lange tekst als aanwijzing, wat de responstijd verlengt en studenten aanmoedigt om het antwoord te relateren aan
één of twee trefwoorden in plaats van de uitgebreide definitie.

1. Waar/onwaar beweringen

Waar/onwaar stellingen met onwaar als het juiste antwoord leren een studenten geen feiten. Dit is over het algemeen geen efficiënte
strategie.

Previous Article Set of les aanmaken en bewerken in MemoryLab