Hoe activeer ik mijn token voor elektronisch ondertekenen? (FdM)

Toetsresultaten kun je als docent zelf verwerken in OSIRIS via OSIRIS Docent. Na het invoeren van de resultaten, moeten ze als laatste stap nog elektronisch ondertekend worden. Daarmee bevestig je jouw identiteit als docent. Na het elektronisch ondertekenen zijn resultaten direct vastgesteld en zichtbaar voor de student.

tiqr app of YubiKey
Voor elektronisch ondertekenen kun je gebruik maken van twee verschillende tokens: de tiqr app (op je smartphone) of de YubiKey (een usb-stick). Het heeft de voorkeur om de tiqr app als token te gebruiken. Gebruik je je smartphone liever niet? Kies dan voor een YubiKey. De YubiKey wordt eenmalig gratis verstrekt. De tiqr app en YubiKey noemen we een token.

Activatie van het token
Ben je docent en dien je toetsresultaten te verwerken in OSIRIS? En heb je nog geen token voor elektronisch ondertekenen? Dan vragen we je om dit samen met ons te regelen. Een token dient eenmalig geactiveerd te worden. Volg de stappen hieronder.

Vragen?
Neem dan contact op met [email protected].

Indien er wijzigingen zijn in je gebruik van de tiqr app of YubiKey, moet je token mogelijk opnieuw geactiveerd worden. Neem in dat geval contact op met [email protected], dan helpen we je verder.

Dit is bijvoorbeeld het geval als je een nieuwe smartphone hebt en de tiqr app opnieuw hebt moeten installeren, of als je wilt switchen van YubiKey naar tiqr app of andersom.

Welk token wil je gaan gebruiken?

tiqr app (op je smartphone)

Stap 1: Account aanmaken

1. Ga naar https://sa.surfconext.nl

2. Klik op Radboud Universiteit.

3. Log in met je RU gebruikersnaam en bijbehorende wachtwoord.

4. Indien je een melding krijgt over het delen van je gegevens, kun je deze accepteren. Klik op de blauwe knop.

Stap 2: Token registreren

1. Je krijgt de keuze uit twee tokens. Selecteer de tiqr app (zie linker screenshot). Er wordt daarna een QR code getoond.

2. Pak nu je smartphone erbij. Download de tiqr app (via App Store/Google Play) en open de app.

3. Klik op Scannen in de app (zie rechter screenshot) en scan de QR code in je browser.

Stap 3: Token activeren

1. Volg de stappen die in je browser beschreven staan.
    Let op: onthoud de pincode die je instelt. Deze heb je in de toekomst nodig bij het elektronisch ondertekenen.

2. Je ontvangt een e-mail met een link. Klik op deze link om je registratie te bevestigen. Je komt opnieuw in je browser terecht. Daar zie je een activatiecode. Je ontvangt ook een nieuwe mail met deze activatiecode.

3. Ga naar de STIP balie, en neem de activatiecode, je smartphone met tiqr app en een geldig legitimatiebewijs mee. De medewerker van de STIP balie kan je token dan activeren. Hierna is je token klaar voor gebruik.

Tip: Kijk op de STIP website wanneer de balie geopend is.

YubiKey (een losse usb-stick)

Stap 1: YubiKey ophalen

Haal een YubiKey op bij de STIP balie.

Tip: voor de laatste stap (activatie van de YubiKey) moet je ook bij de STIP balie zijn. Neem je laptop mee, dan kun je de tussenliggende stappen in de buurt van de balie uitvoeren.

Stap 2: Account aanmaken

1. Ga naar https://sa.surfconext.nl

2. Klik op Radboud Universiteit.

3. Log in met je RU gebruikersnaam en bijbehorende wachtwoord.

Stap 3: Token registreren

1. Je krijgt de keuze uit twee tokens. Selecteer de YubiKey (zie screenshot).

2. Volg de stappen op het scherm.

Stap 4: Token activeren

1. Je ontvangt een e-mail met een link. Klik op deze link om je registratie te bevestigen. Je komt opnieuw in je browser terecht. Daar zie je een activatiecode. Je ontvangt ook een nieuwe mail met deze activatiecode.

2. Ga naar de STIP balie, en neem de activatiecode, je YubiKey en een geldig legitimatiebewijs mee. De medewerker van de STIP balie kan je token dan activeren. Hierna is je token klaar voor gebruik.

Tip: Kijk op de STIP website wanneer de balie geopend is.

Previous Article How do I register test results in OSIRIS Teacher? (NSM)
Next Article How do I activate my token for electronic signing? (NSM)