Met Sections verdeel je studenten en docenten binnen een cursus in twee of meerdere secties. Docenten en studenten die in een sectie zijn ingedeeld zien alleen andere deelnemers van hun sectie en docenten zien alleen de ingeleverde opdrachten van de studenten binnen hun sectie.
Om gebruik te maken van Sections in jouw cursus, moet je deze functionaliteit eerst aanzetten. Als je dit nog niet hebt gedaan, lees je in deze handleiding hoe je dat doet.
Secties aanmaken in Brightspace
Het aanmaken van secties doe je uitsluitend binnen jouw cursus in Brightspace. Het is niet mogelijk studenten die zich inschrijven voor jouw cursus via OSIRIS automatisch in te delen in secties, zoals dit wel het geval is voor groepen.
Let op: op het moment dat je secties aanmaakt heb je geen optie om lege secties te creëren. Brightspace verdeelt automatisch alle deelnemers in jouw cursus over de door jou aangemaakte secties. Brightspace houdt hierbij geen rekening met de rol binnen de cursus. Ook deelnemers met de rol Teacher en lager worden automatisch in een sectie geplaatst. Lees meer over hoe je deelnemers opnieuw indeelt in secties in deze handleiding.
Om een sectie aan te maken:
- Navigeer via de navbar naar Administration.
- Klik op Course Admin.
- Klik vervolgens onder het kopje Learner Management op Sections.
Je belandt nu op de Manage Sections pagina.
- Klik op Create Sections.
Op de Create Sections pagina krijg je een aantal opties te zien voor het aanmaken van een sectie.
- Onder Enrolment Type kan je kiezen tussen Sections of # en # of Sections.
- Als je hebt gekozen voor Sections of #, bepaal je hier hoeveel studenten er per sectie worden ingedeeld.
Als je hebt gekozen voor # of Sections, bepaal je hier hoeveel secties er aangemaakt worden. - Als je Auto-enrol new users aanvinkt, worden deelnemers die na het aanmaken van secties worden toegevoegd aan jouw cursus automatisch ingedeeld in de sectie met de minste hoeveelheid deelnemers.
- Als je Randomise users in Sections aanvinkt worden de huidige deelnemers van je cursus willekeurig ingedeeld in de secties die je aanmaakt.
Vink je deze optie niet aan, dan worden alle huidige deelnemers verdeeld op basis van de volgorde van de classlist. - Je kan ook meteen een discussieforum en/of topic aanmaken voor elke sectie. Vink hiervoor de optie Set up discussion areas aan. Bekijk deze handleiding voor meer informatie over het aanmaken van discussieforums en topics voor secties.
- Klik op Create om de secties aan te maken.
Na het aanmaken van secties beland je weer op de Manage Sections pagina. Je ziet hier nu de zojuist gemaakte secties. Vanaf hier kan je nieuwe secties toevoegen en de deelnemers opnieuw indelen in de secties.
Secties beheren via Manage Sections
- Met de Add Section knop kan je nieuwe secties toevoegen. Kijk hier voor meer uitleg.
- Via Enrol Users kan je nieuwe deelnemers aan bestaande secties toevoegen en deelnemers die al lid zijn van een sectie verplaatsen. Bekijk deze handleiding voor meer informatie over dit onderdeel.
- De View Sections knop toont een overzicht van alle secties en de leden van deze secties.
- Via Edit Overall Section Properties kan je de instellingen die ook getoond worden bij het aanmaken van secties aanpassen.
- Dit is het sectieoverzicht. Hier vind je alle secties die je hebt aangemaakt. Door op de sectienaam in de tweede kolom te klikken, kun je de naam en beschrijving aanpassen. Door op het aantal gebruikers in de derde kolom te klikken, verschijnt er een overzicht van alle leden van die sectie.
- Door een of meerdere secties in het sectieoverzicht aan te vinken en op de knop Email te klikken, kun je een e-mail sturen naar alle leden van deze sectie(s).
- Door een of meerdere secties in het sectieoverzicht aan te vinken en op de knop Enrol te klikken, kun je studenten toevoegen of verwijderen binnen de secties die je hebt aangevinkt. Dit is handig als je gebruikmaakt van een grote hoeveelheid secties en er bijvoorbeeld maar twee of drie tegelijkertijd wilt bewerken.
- Door een of meerdere secties in het sectieoverzicht aan te vinken en op de knop Delete te klikken, kun je de geselecteerde sectie(s) permanent verwijderen. Na het klikken op deze knop verschijnt er een pop-up scherm waarin je wordt gevraagd de keuze definitief te maken.
Let op: na het verwijderen van een sectie worden de huidige leden van die sectie niet automatisch opnieuw ingedeeld als de optie Auto-enrol new users niet is in gesteld bij de Properties van Section. Je zult deze cursusdeelnemers dan zelf handmatig aan een nieuwe sectie toe moeten voegen.
Nieuwe secties toevoegen
Klik bovenaan de pagina op Add Section. Er verschijnt nu een pop-up scherm.
- Vul bij Section Name de naam van de sectie in. Deze naam is alleen zichtbaar voor de cursuscoördinator en de leden van deze sectie. Leden van andere secties zien alleen hun eigen sectie en kunnen de naam van deze nieuwe sectie niet zien.
- Brightspace vult bij Section Code automatisch een code in die correspondeert met het nummer van de section. Het wordt aangeraden deze code niet te wijzigen, deze is voor intern gebruik. Als cursuscoördinator zul je deze code verder ook niet gebruiken.
- Bij de Description kun je een beschrijving voor de sectie invullen. Ook deze is alleen zichtbaar voor de cursuscoördinator en de leden van deze sectie. Het invullen van een beschrijving is niet verplicht.
- Klik tot slot op de blauwe knop Add onderaan de pagina om de sectie op te slaan en te creëren. De sectie verschijnt nu in het sectieoverzicht.